Centrale digitale werkplek op basis van SharePoint

Aanleiding 

Altrecht is een grote specialistische GGZ-instelling. De organisatie is verdeeld in 17 zorgeenheden. Een zorgeenheid bestaat uit meerdere teams. Daarnaast zijn er verschillende ondersteunende diensten. Er is behoefte aan een nieuw samenwerkingsintranet als centrale digitale werkplek. Het grootste deel van de medewerkers is direct betrokken bij de zorg en zit beperkt achter de computer. Eenvoud en gebruikersvriendelijkheid zijn dan ook belangrijke criteria. Het SharePoint-platform is gekozen als basis voor het inrichten van een nieuwe centrale digitale werkplek voor haar 2.500 medewerkers. 

Informatie organisatiebreed vind- en beheersbaar

Het samenwerkingsintranet op basis van SharePoint is de oplossing om informatie organisatiebreed vindbaar en beheersbaar te maken. Met de komst van het portaal kunnen medewerkers 24 uur per dag terecht op één plek voor alle (kwaliteits-)documenten, protocollen, handleidingen, projecten en meer. Maar ook om bijvoorbeeld collega’s op te zoeken in het telefoonboek, organisatienieuws te raadplegen, via het social platform te lezen wat er bij ‘de koffiehoek’ gebeurt of een dienst aan te vragen via het centrale dienstenplein.

De oplossing 

Na een intensief ontwerptraject heeft Altrecht besloten haar nieuwe samenwerkingsintranet te realiseren op basis van de standaard SharePoint-oplossingen van Rubicon. De wensen van Altrecht pasten prima binnen de mogelijkheden. Specifieke functionaliteiten zijn toegevoegd. De oplossing bestaat uit meerdere onderdelen die elk een behoefte invullen:

  • Een ‘responsief social intranet’ voor het publiceren van nieuws, informatie, blogs, events en als communicatieplatform. Zo hebben medewerkers ook zelf ruimte om kennis en nieuws te delen met collega’s. Het intranet kan zowel op een pc, tablet als mobiel apparaat door de gebruiker worden geraadpleegd zonder verlies van functionaliteit.
  • Een ‘dienstenplein’ dat als centrale marktplaats fungeert voor alles wat een medewerker kan of moet aanvragen. Medewerkers hoeven zelf niet meer te zoeken welke afdeling wat biedt, maar kunnen eenvoudig zoeken binnen alle diensten en producten.
  • Een ‘document center’ voor het beheren en publiceren van kwaliteitshandboeken en andere formele documenten die medewerkers gebruiken in de uitvoering van hun werk. Ondersteund door een geautomatiseerd proces om de kwaliteit van deze stukken hoog en recent te houden.
  • Een ‘samenwerkingsomgeving’ met een helder dashboard voor gebruikers van alle afdelingen, sites en projecten waarvan zij lid zijn. Dit is ook de basis voor de nieuwe manier van samenwerken en voor het uitfaseren van voormalig gedeelde documenten

Binnen een organisatie waar de patiënt of klant belangrijker is dan elk systeem, heeft het samenwerken met SharePoint aandacht nodig. Wij hebben dan ook niet alleen de oplossing technisch gerealiseerd maar ook een aanpak opgesteld voor het uitrollen van de samenwerking met SharePoint binnen Altrecht. Fasering en goede ondersteuning door kennisdeling en training waren hierin belangrijke elementen.

Klaar voor de toekomst 

Altrecht wil in de toekomst met het platform naar de public cloud, bijvoorbeeld voor gebruik van Office 365. Om nu al te profiteren van de voordelen die daarbij horen - geen eigen investering in hardware, veilig datacenter e.d. - is gekozen het SharePoint Server-platform op Microsoft Azure uit te rollen. Het interne netwerk van Altrecht is veilig met het platform verbonden en interne medewerkers kunnen zonder extra stappen eenvoudig bij hun nieuwe digitale werkplek. In een volgende fase wil Altrecht via hun platform ook gaan samenwerken met partners. Op basis van Microsoft Azure AD B2B/B2C kan dit worden gerealiseerd.

Eén centrale ingang voor de medewerker is niet langer een wens, maar werkelijkheid. Wij zijn trots dat we Altrecht bij de verdere inzet en onderhoud van het platform mogen ondersteunen.



Terug naar het overzicht

Klantcases

Succesvolle migratie naar Microsoft Business Intelligence

Met de migratie naar Microsoft Business Intelligence beschikt Altrecht over een modern en geavanceerd Business Intelligence- platform.

Lees meer

Dynamics CRM groeit uit tot centrale applicatie voor relatiebeheer en meer!

Behoefte aan één 'full service Microsoft-applicatie-dienstverlener' die in staat is op strategisch niveau mee te denken en gezamenlijk de ICT-visie te realiseren.

Lees meer

Optimalisatie kennismanagement met Microsoft SharePoint

Met SharePoint Server 2010 alle aanwezige kennis gestructureerd en snel en laagdrempelig beschikbaar.

Lees meer

Vragen over dit onderwerp?



Copyright Rubicon   |   All Rights Reserved   |   Disclaimer   |   Leveringsvoorwaarden